KOMFORTSONE

5. mai 2019 0 By Hanskristian

Komfortsone er intet mer enn grensen for hvor du får følelsen av å miste det du har.

Du lever et liv basert på vaner og alt er behagelig. Senga er lik, klær er likt, måten å pusse tenner er den samme, inntekt er omtrent den samme og grunnene til at du ikke lever for det du brenner for er de samme.

Kjenner du deg igjen?

Komfortsone i praksis. Hvorfor går du ikke inn for å jobbe mot drømmen? Hvorfor kaster du ikke skoa og kjøper de du vil ha?

Fordi du er redd for å miste. Enten at du skal miste venner, penger, hus, familie eller gud forby om du gikk på trynet når du prøvde og du mistet din egen stolthet!!!! Det å ha en perfekt fasade er jo noe av det som betyr mest for mennesker nå om dagen. De mest suksessfulle og som går mot nye mål (for mål skal endre seg) ser mer fram til å lande den nye avtalen, få den nye skoen, kjøpe drømmebilen eller annet enn dem bekymrer seg om hva andre synes.

DU KAN IKKE TAPE

Hvis du dør så forsvinner alt du har av fysiske ting, men den du var vil alltid bo i dem du gjør et inntrykk på gjennom livet. Så når du går på jobb, til et møte, på butikken etc?Vil du være husket som den som la igjen et smil, en følelse av at du ønsker å bidra, en humørspreder…? Eller en grinebiter som ikke bryr seg om sin egen innvirkning på andre?

HVOR BEGYNNER DU Å SNU?

Enkelt. Dine verdier i livet. Ikke pengene, men spør deg selv to spørsmål:

Hvilken egenskap eller kunnskap har jeg som jeg liker å drive med?

Hvem i verden som jeg kjenner eller ikke kjenner enda kan jeg glede og hvordan kan jeg glede flest mulig med denne kunnskapen?

Hvis du begynner å tenke denne tanken og setter den i perspektiv. Vil du heller glede dem som forteller deg at noe ikke kan gjøres, eller vil du glede dem du ser når tanken på hvem du skal glede kommer?

Jeg er helt sikker på at du får en komfortabel følelse når du ser for deg at alle du har hjulpet står foran deg og er kjempeglade!!

HVA SKJER EGENTLIG I KOMFORTSONEN?

Den måten jeg ser komfortsonen er at det er en gummistrikk som prøver å dra deg tilbake til hvem du var etter at du har begynt å legge innsats i å endre noe i livet ditt.

Klassikeren er slanking, en annen er røyking.

Si at person X begynner å slanke seg. Etter en periode så blir det mindre trening og mer mat igjen og kiloene som ble borte i løpet av noen måneder er tilbake på et blunk.

Strikken greide å trekke dem tilbake og personen føler seg komfortabel igjen og trøster seg med at han/hun ihvertfall greide å miste noen kilo.

Sett at motivasjonen var å komme ned i en bestemt vekt og gi 100 kroner til kreftavdelingen på et barnesykehus hver uke du var på eller under vekta. Vil du glede dem som sier (eller som du inne i ditt eget hode sier at) du ikke kommer til å greie det, eller vil du glede dem som kanskje redder livet sitt etter at du når mål nr. 1? Hvem er verdt å jobbe for? Hvilken verdi i deg selv setter igang gledesfølelsene?

Komfortsonen vil konstant over en periode forsyne deg med «du har dårlig tid til trening, du har ikke råd, dårlig vær, tid til unger og andre unnskyldninger. Vær forberedt og ta skyld på deg selv og din egen avgjørelse når du jobber videre, på den måten kan du ta kreditten for at du lykkes.

FLYTUREN

Ser for deg et fly som skal fra Oslo til Hong Kong. Man laster opp med alle som gleder seg til turen, skal møte venner, begynne et nytt liv med utdanning, se sin beste venn for siste gang uten at personen veit det enda eller andre gleder i livet du vil tilføre personene ombord. Kanskje har det med drømmeleken til en kreftsjuk unge som vil se bamsen sin før det er for seint.

Alle som jobber med flyet har har gjort det klart til turen, flyet er sjekket og lastet. Noen mener at det vil kræsje, du er ustabil og det er dårlig vær på veien som er livsfarlig og at fly aldri bør være et lovlig transportmiddel. Flyet har blitt programmert for å nå målet og er klart! Det skal ikke svikte dem som gleder seg.

Det er klart, starter opp, sjekker at systemer og sikkerhetsløsninger. Du får sikkerhetsvideoen og det kiler nå litt i magen din som nå har begynt å ta de første stegene mot målet ditt.

Flyet gir litt gass og triller fra gate nr. D8 og har en rolig fart på taxebaner og stopper rett før rullebanen. Det må klarerers med tårnet så det ikke ødelegger et annet fly som kommer inn på rullebanen. Dette er ditt ansvar når turen starter, og første gang du bryter komfortsonen. Forskjellen her er at du ikke spør om å komme på rullebanen, du gjør det klart at det kommer til å skje. Fortell «tårnet» at «Jeg er klar for å starte et nytt liv og vennligst la dem som ønsker å sette begrensninger om å holde seg unna».

Du er nå på rullebanen, og som praksisen nå er i flybransjen så gir man gass umiddelbart når flyet har snudd seg mot vinden på rullebanen og gassen er i bånn.

Nå kan piloten fortsatt trekke seg. Du jobber nå med å nå målet ditt. La oss si at nå har du begynt å trene. IKKE gå i fella å tro at du vil nå målet. Du vil bomme så før du når det første målet ditt så blir det masse diskusjoner med deg sjøl. Du må ha satt det første delmålet, hvis «Hong Kong» er å vinne følelsen av å se på vekta at 10 kilo problemer er borte fra livet ditt, så sett et delmål på f.eks. 3 kilo.

Flyet har full gass og du er endelig på tur!!

Sannheten er at på alle rullebaner så er det et punkt som heter «point of no return». Dette er første målet til flyet. Det må ha en bestemt hastighet på det punktet og hvis man ikke har det så må piloten avbryte før det punktet for å prøve igjen.

Dette er din første store komfortsone. Så målet ditt må være «vinne 3 kilo med forbedret liv i på Mandag den….. (en gitt dato fram i tid). Ser du at det er vanskelig å nå målet så jobb for en løsning. Tren mer, spis annerledes, kontakt noen som allerede har gjort det samme med suksess, les ei bok på temaet eller noe annet. IKKE slutt å gi gass nedover rullebanen for du må ut og fly!! DU må ta ansvaret for at du ikke må stoppe, DU må korrigere småtingene som dukker opp!!

Akkurat som piloten justerer alle funksjoner på flyet for at det skal kunne greie å komme i lufta før punktet i bakken. De fleste fly greier dette med god margin, på lik linje med at dem som jobber effektivt mot et mål ofte greier det før den satte datoen!!

I LUFTA

Flyet har nå nådd sitt første mål og Hong Kong skal bli en glede å komme fram til. På turen er det turbulens, noen som synes det er for varmt, for kaldt, dårlig mat, god mat og alle andre variabler som komfortsonen jobber med for å få flyet til å gi opp. Men det har full gass og selv om det vurderer ting, svinger litt og humper litt i turbulensen så er nesa mot destinasjonen. Litt før landing blir det skikkelig dårlig vær på flyplassen så tidspunktet for å nå målet blir endret. Flyet tar noen ekstra runder (du må kanskje trene en uke ekstra for å nå målet ditt), men det er fortsatt blir programert til å lande på et bestemt punkt og det vil greie det. Den bamsen SKAL fram i tide.

Etter en stund begynner flyet å få lite drivstoff og føler for å gi opp, dvs du blir sliten eller lei og komfortsonen jobber fortsatt for å få deg til å gi opp. Da gjør du det samme som før du trilla inn på rullebanen. Les ei bok, sjekk ei gruppe på Facebook, ring noen som har greid utfordringen selv, spis litt anderledes, tren litt mer eller noen annet som virker som en god løsning for at du tar ansvar for problemene som dukker opp.

Flyet får hjelp av tårnet i form av prioritet ved landing slik at dem som er i veien for at flyet skal nå målet får klar beskjed om at meningene dem har er uvesentlige og må gi plass. Du skal fram!!

Du er i mål. Nå er det på tide å nyte ditt nye liv og ta ansvaret for å beholde muligheten du nå har til å leve bedre og være et bedre forbilde. Like viktig er å sette seg et nytt mål og dra på en ny flytur for livet skal være en utviklende tur med noen mellomlandinger. Du har et ansvar, og det ansvaret er å være et godt forbilde for dem du ønsker å glede i livet. Bare på den måten kan du bli mer fornøyd med hvem du er. Er du fornøyd med hva du har i dag og ikke ser noe i fremtiden som vil gi deg mer glede så vil fortiden passere deg og framtiden fortsette uten at du er med. Resultatet av det er at du før eller seinere vil føle at andre har alt og du ikke henger med.

Grunnen er at du ikke tok et enkelt valg om å glede andre. Ingen blir rik av og selge sjokolade til seg selv. Man kan bare bli rik av å selge sjokolade til dem som vil ha. Da har man penger til å kjøpe noe annet som kan glede andre, men du trenger ikke å kjøpe sjokolade to ganger. Dette er ditt eget valg.

God tur!!