Hvorfor netthandel får en renessanse

25. mai 2019 0 By Hanskristian

I dag ble jeg helt sikker! Jeg har tenkt på saken lenge og sett at det er en krystallklar årsak til at netthandel får en kjempemulighet i markedet og de lokale butikkene får problemer.

Ledere som ikke skjønner at det er kunnskap som er nøkkelen til å beholde kundene. Jo mindre butikk, desto mer krevende å være ansatt.

Jeg går inn i en sportsbutikk i dag og spør den ansatte om hva som er forskjellen på toppmodellen til Polar og Garmin. Den ansatte har ikke peiling og peker på en plakat fra polar som forklarer med prikker og symboler hva klokkene gjør. Dette er jo ikke poenge når man går i en fysisk butikk, dette er poenget når man shopper på nett. Hvis jeg gadd å sitte foran en pc for å sammenlikne detaljer så ville jeg vel gjort det, men prioriteringen min er å gå til en butikk som kan produktet og kan gi meg veiledning hvis det skulle være behov. Derfor kan jeg og betale litt ekstra. Dem sparer meg for tid på nettet for jeg er uansett ute og handler, jeg gir dem litt ekstra for klokka fordi jeg skjønner at noen må ha lønn.

Skal butikken i gata overleve så må dem ha ansatte som kan noe, og det koster litt ekstra. Tar man noen uten kunnskap, klistrer en logo på personen og sender den ut i en verden med kunder så kan kunden egentlig gå på nett å handle istedenfor. Butikker selger kunnskap!! Produktene er jo de samme!! En nettbutikk som ikke leverer varene dør, en fysisk butikk som ikke leverer kunnskapen og opplevelsen dør for dem har jo produktet i hylla!

Jeg går inn i butikk nr. 2 og finner et par bukser til ungene mine. Den ene buksa er litt stor så jeg spør jenta i kassa om det finnes en størrelse mindre på lager. Det hadde hun dessverre ikke, og ettersom dette er en bursdagsgave så haster det litt. Hun har heller ikke noe på vei inn i butikken eller noe som likner. Buksa er tilsynelatende tapt.

Etter litt tenking sier hun uten noen oppfordring at det går an å bestille buksa i riktig størrelse på nettbutikken til kjeden. Det er jo super informasjon!! I tillegg så bestiller hun buksa til meg på nettet så jeg kan hente den i butikken om et par dager. Gjett hvor jeg skal neste gang det blir snakk om klær til ungen?

Jenta i klesbutikken trengte ikke engang produktkunnskapen, hun trengte bare innstillingen om å løse problemet jeg hadde. Trikset med å hente buksa i butikken er helt klart et lite triks for å få meg til å komme innom igjen (kunne sikkert bestilt den hjem til meg), men den butikken og ansatte fortjener at jeg stikker innom igjen og sikker kjøper med et par ekstra ting når buksa blir hentet.

Løs andre sine problem!! Er det noe du ikke kan så henvis til noen som kan eller ring noen selv. Da får du utvilsomt en krets av mennesker som kommer tilbake enten det er personlig (venner) eller profesjonelt. Ikke rot bort andre sin tid så skal du se hvordan ting endrer seg!